יום שבת, 8 באוקטובר 2022

ברלין - מסלולים ואתרים

 




ברלין

מהש"ת למלון H+

https://goo.gl/maps/3DoLqNvHdosdGGKX8

מכיכר פוטסדאם לברלין האופטבנהוף

https://goo.gl/maps/2dNuZPqtf2DwQXREA

מאנדרטת השואה למגדל הטלוויזיה של ברלין.

https://goo.gl/maps/TGpKSznyMXveW8b6A


מפרידריך שטראסה למוזיאון היהודי

https://goo.gl/maps/sd4Lp9EaYdXgfCFc9


מאי המוזיאונים לקניון אלכסה

https://goo.gl/maps/mHUXbuKnjPc7qJQ36


מוזיאון קרמיקה

http://www.keramik-museum-berlin.de/

נקניקיות





יום ראשון, 2 באוקטובר 2022

מכתב אהבה סרטו של ג'רום בונל Cher Lea A Film By Jerome Bonnell

 

מכתב אהבה

סרטו של ג'רום בונל

Cher Lea

A Film By Jerome  Bonnell 

ג'ונס מגיע אל לאה, האקסית שלו. לבו עדיין נתון לה – והוא מקווה שניתן יהיה לשקם את היחסים ביניהם, אבל לאה מסרבת. הדחייה גורמת לו לחוש קצת אבוד, הוא יורד אל  בית הקפה הפריזאי שמול הבית כדי לנסח מכתב אהבה שמיועד ללאה. גרגורי מונטל מצוין כרומנטיקן פגיע ורגיש; גרגורי גדבויס מעולה כמנהל בית הקפה הקשוח שעומד לצדו ברגע הקשה.

 

תסריט ובימוי : ג'רום בונל

הפקה :מישל סנט ז'אן

מוסיקה: דויד סטנקה

צילום: פסקל לגירפול

עריכה: ג'ולי דופרה

 

שחקנים

ג'ונאס: גרגורי מונטל

מתייה: גרגרוי גדאבואה

לאה: אנאיס דמוסטייה

הרייט: לאה דרוקר

לובנה: נגדייג' בסון דגנה

נינו: פבלו פאולי

 

צרפת 2021 , 89 דקות , צרפתית תרגום לעברית ואנגלית

הפצה בישראל: קולנוע חדש בע"מ.

החל מן ה 6 לאוקטובר ,בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ

 


ראיון עם במאי הסרט ג'רום בונל

ש: איך עלה הרעיון של "מכתב אהבה"?

ת: זה שילוב של תשוקות וצירוף מקרים. כתבתי תסריט לסרט שלא ראה את אור מכונות ההקרנה כיון שלא נמצא המימון להפקתו. מאז הוא הפך לסדרה בערוץ ארטה. ברוב תסכולי חיפשתי פרויקט שיהיה זול יותר ואותו אני אצלם בכל מחיר. במקביל התעוררו אצלי שאלות רבות לגבי תפקידו של במאי הקולנוע ומקומי בתעשייה. נראה היה לי שזה מקצוע שמאד קשה לאפיין אותו. אז התחלתי לחפש את הדברים הכי שורשיים ובסיסיים בקולנוע. אמרתי לעצמי בוא נחפש מסגרת ואותה נמלא בצורה הכי ברורה וזהירה. חיפשתי זוית מקורית. ועלה הרעיון על סרט שבחלקו מתרחש מחוץ למסך, מקומות שלא רואים וכמובן סיפור אהבה והתרחשות שלא נראית על המסך, אבל כולם נוכחים מאד. לתאר אדם התקוע באותו מקום כל היום בעוד שהוא חוזר שוב ושוב באוזני עצמו "אני הולך, אני הולך" אבל הוא נשאר. שזה סוג של אלגוריה על התשוקה. האדם חושב שמחשבותיו ברורות, הוא אומר לעצמו "אני עוזב", אנחנו משמיעים באוזני עצמנו את המחשבות ואת הדברים שאנחנו אמורים לעשות, אנחנו מודעים לכך שהסיפור הזה גורם לנו לכאב גדול מאד אבל אין בכוחנו לסיים אותו. ואתה מבין שאת מי שאתה צריך לשכנע לפעולה הוא לא אחר מאשר אתה עצמך.

וכן הסרט מתכתב עם הסרט שלי "זמן של הרפתקה" שעסק באישה במהלך יום אחד ואמרתי שאני אבדוק מה קורה עם גבר במהלך אותו משך זמן. אני חושב שזה הסרט הראשון שלי שהדמות הראשית היא גבר, עד לסרט הזה התחבאתי מאחורי דמויות של נשים, דרך מאד נוחה להרגיש חופשי ולהרגיש בטוח. כדי לספר את קורותיו של גבר במהלך יום אחד הייתי צריך לאתגר את עצמי להפשיל שרוולים, להעז ואכן הגיע הזמן לעשות את זה.

ש: איך היה תהליך הכתיבה?.

ת: רציתי סרט מאד פשוט אבל שהסיפור שלו יהיה בעל עוצמה רגשית שהצופים יוכלו לראות ולדמיין בקלות את האירועים והמקומות שמחוץ למסך, את מערכת היחסים בין ג'ובאס ולאה, שיוכלו לזהות את כל הפרידות והחזרות כיון שברור שזו לא הפעם הראשונה שהם נפרדים ואז מתאחדים מחדש. יתכן שהם היו ביחד שנתיים או שלוש, פסטיבל שלם של פרידות ואחר כך חיבורים מחודשים. ואין ספור פעמים נאמרו הדברים האלה  "אני הולך לדבר עם אשתי", "אבל אני לא מבקשת ממך שום דבר " ,"כן כן אני הולך לדבר איתה", טוב מתי אתה הולך לדבר איתה?

ובסופו של דבר בסיטואציה המורכבת והאכזרית הזו הוא אכן עזב את אשתו אבל אז המאהבת שלו כבר לא רוצה בו יותר. אולי גם מכיון שפתאום אין יותר מכשולים ואולי גם מכיון שהיא חיכתה זמן רב מדי. ואת זה אמרתי לשחקנים כדי שהם יוכולו להשתמש בזה, אבל לא היה חשוב שהצופים יהיו מודעים לכך.

ש: גבר בבית קפה מוטרד מהרגשות שלו, קשה שלא לחשוב על קלוד סוטה?

קלוד סוטה ופרנסואה טירפו השפיעו עלי לכל החיים. זה ברור, אבל היוצר שהשפיע עלי ביותר הוא ז'אק בקר, ודוקא הסרטים הפחות ידועים שלו והדרך בה הראה את פריז ורחובותיה. אני רציתי ליצור סרט שהוא פחות פריסאי, רציתי לצור תחושה שהסיפור הזה יכול להתרחש בכל מקום ובכל זמן.

אני נוהג לבלות שעות בבתי קפה, מתבונן באנשים ובמה שקורה שם. חיפשתי זמן רב את הקפה המתאים לצילומים, סקרתי את כל פריז למצוא את בית הקפה שלא יהיה יותר מדי טרנדי או מוכר מדי עד שמצאתי את הקפה שנראה לי מתאים ביותר ברובע ה 12. אבל הדבר שעשיתי הכי הרבה לפני התחלתי לצלם היה לצפות במערבונים.

ש: מדוע?

ת: זה מתחבר לרעיון של הסרט הגברי הראשון שלי. המערבון מעלה את השאלה הקבועה של הגבר מול הסביבה שהוא נמצא בה. מתואר ביחידת זמן ומקום קבועים, לעיתים רחוב אחד בלבד. צפיתי בכמות כל כך גדולה שאפשר לומר ברמות בולימיות כדי שאוכל להכיל את הכל. המערבון מעלה שאלות של גבריות שהם ליבו של הסרט. זה מעניין כי מתחת לחזות השבירה שלו גרגורי מונטל הוא מאד גברי וכמעט לא מצופה מהדמות שלו שהוא יכתוב סוג כזה של מכתב. הוא מפתיע את עצמו.

כשהתחלתי לכתוב את התסריט כתבתי הערה, "זה לא על התהילה של להיות גבר" אלא רציתי לבחון את השברירות של הגבריות. את ההססנות הבלתי נסלחת וכל אלה מטופלים מעט מאד בקולנוע. לדמות שלי לוקח אלף שנים לעזוב את אשתו, אלף שנים לחזור למאהבת שלו ואלף שנים לעזוב. זהו סיפור על גבר שעושה כל דבר באיחור. במערבונים אם אני רוצה לחזור אליהם הדמות של הג'נטלמן כמו הגיבורים שגילמו ג'יימס סטוארט או גלן פורד ההתמודדות שלהם עם מצבים אלימים או חזקים היא תמיד בניגוד להם.

ש: איך השחקנים בצעו את הדמויות שבראת?

ת: רציתי שהשחקן שישחק את ג'ונאס ייקח אותי למקומות שאני לא מכיר שהם לא אני וזה מיד מייתר את השאלה האם זהו פורטרט עצמי. בגרגורי מונטל יש את הדבר הפזיז הזה התזזיתי שאני מאד אוהב. אנאיס דמוסטייה אהבה מאד את השיחות על מה שקורה מחוץ למסך. וגרגורי גדבאוה היה תמיד נוכח בסיטואציה.

הדמות של לאה בתסריט היתה יותר סוערת אבל אנאיס בחושיה המיוחדים יצרה דמות יותר מורכבת ומסתורית. למרות שבסופו של דבר היא מופיעה לא הרבה בסרט. רצינו ליצור דמות שהיא ההיפך מפאם פאטאל, אלא דמות שניתן למצוא בכל רחוב, בבחירה לעשות אותה זמרת יכולנו לשמוע אותה בפסקול מבלי לראות אותה בעצם. לתאר את החיים של האחרים מבלי להראות אותם. הסתבר שאנאיס לומדת שירה לירית ואני בכלל לא ידעתי את זה בזמן שכתבתי את התסריט. וזה הקול שלה האמיתי שאנחנו שומעים בסרט.

ש: ההופעה של לאה דרוקר היא מדהימה

ת: היא הרשימה אותי בצורה לא רגילה. היה לה רק יום צילום אחד, היא שיחקה בתיאטרון ערב קודם בקומדיה של פיידו, ובאותו ערב שוב. התחלנו בשעה שבע בבוקר ,בגאר דל אסט היו לה 8 עמודים של טקסט והיא היתה נדיבה, יצירתית וקשובה. ידעתי שאני רוצה את הסצינה הזו מהתחלה אבל לא ידעתי איפה לשבץ אותה, הייתי צריך את האשה לשעבר כמשקל נגד, רציתי להראות מה ג'ונאס מפסיד, רציתי להראות שהוא מתלבט עם החרטה שלו. אין ספק שהוא עשה נכון בכך שעזב אותה אבל בפעם הראשונה הוא מתחרט על כך מאד. זו היא שיודעת שזה הסתיים, הרבה לפניו.

איך תיארת את הדמויות שג'ונאס פוגש בבית הקפה מה החשיבות שלהם?

ת: הן כולן סוג מראה לעצמו. האישה שמרססת על עצמה יותר מדי בושם ובנה המטורף הם שתי דמויות שאינן יכולות לחיות אחת בלי השנייה. והאלימות פורצת כשאחד מהם עסוק בעניין אחד בלבד כל הזמן, כמו ג'ונאס. כולן מזכירות לנו מה אנחנו עוברים, איך אנחנו חיים. החיים נמשכים, אבל מהתבוננות על אחרים  ומלגלות שאין מה לראות בכלל, אנחנו מגלים על המצב בו אנחנו נמצאים. הדמויות האלה בכללותן סובלות מחוסר אהבה וזה מה שקורה מחוץ למסך ובעיר הגדולה, חיפוש אחרי אהבה ובעיקר חוסר האהבה. וחוסר הבנה בין בני האדם.

ש: יש סיטואציות רבות המעלות חיוך על פני הצופה וכמה דמויות גם כן, האם אתה יכול לומר ש"מכתב אהבה" הוא קומדיה רומנטית?

ת: כמובן ואנחנו יכולים לומר שזה סוג של קומדיה. האנרגיה של גרגורי מונטל תרמה לזה רבות.

מה יקרה למכתב?

ת: ג'ונאס הרס את המכתב הוא הבין שאם הוא ימסור אותו זה יעורר חיבור מחדש אתה חייב לדעת איך לחתוך, מתייה בעל הקפה עשה העתק שלו, הוא ישמור עליו ויקרא בו מפעם לפעם מבלי לספר לג'ונאס שהוא שמר אותו. ואל תשאל אותי מה כתוב במכתב מעולם לא כתבתי אותו!....

ג'רום בונל

דור שני לאנשי קולנוע, ביים את סרטו הראשון בגיל 19, סרט קצר, בגיל 23 ביים את סרטו העלילתי הארוך הראשון. שזכה בפרס בפסטיבל שיקגו. סרטו השני "עיניים בהירות" זכה בפרס ז'אן ויגו .

ביים שבעה סרטים באורך מלא ומספר סדרות טלוויזיה.

גרגורי מונטל

התגלה לקהל הישראלי בעקבות התפקיד כאחד הסוכנים בסדרת הלהיט "עשרה אחוז". מחלק את זמנו ביו הופעות בסרטים לסדרות טלוויזיה, בסדרה הבאה שלו "טרנסאטלנטיק" מופיע לצידו, עמית רהב, מן הסדרה "המורדת"

אנאיס דמוסטייה

אחת השחקניות הצעירות הפעילות והמעוטרות בצרפת. למרות גילה הצעיר 34, הופיעה כבר בעשרות סרטים. החלה את הקריירה כילדה.

השתתפה בסרטים של גדולי יוצרי הקולנוע הצרפתיים והעולמיים, רובר גדידגיאן, מיכאל הנקה, קלוד מילר, ברטרן טברנייה, יוצרים פולניים, כריסטוף הונורה ועוד רבים. הופיעה בסרטו של אחיה סטפן דמוסטייה "הנערה עם הצמיד" שזכה בסזאר לתסריט מעובד.

אנאיס דמוסטייה זכתה בפרסים רבים, בפרס הסזאר לשחקנית ראשית, בסרט "אליס וראש העיר"  בפרס ברבור הזהב בספטיבל הקולנוע בקבורג על סרט שביים ג'רום בונל ועוד

היא מופיעה גם בתיאטרון וגם בטלוויזיה.

גרגרוי גדבואה

שיחק שנים רבות בתיאטרון הלאומי הקומדי פרנסז, לאחר מספר שנים החל לשחק גם בקולנוע. על תפדידו בסרט "אנג'ל וטוני" זכה בפרס הסזאר לשחקן המבטיח. הופיע בסרטים רבים, על תפקידו ב"קצין וג'נטלמן" של רומן פולנסקי היה מועמד לסזאר לשחקן משנה, לאחרונה נראה בארץ בתפקיד הראשי בסרט "דלישס".

לאה דרוקר

זוכת פרס הסזאר על התפקיד בסרט "משמורת". בת למשפחה יהודית, דודה הוא איש הטלוויזיה הנודע מישל דרוקר. הופיעה בעשרות סרטים, תוכניות טלוויזיה והצגות תיאטרון.

חברת "פסטה ריקו" מגישה לרגל סוכות מתכון חגיגי ומיוחד: טורטליני ראגו עם אפונה ועגבניות

 

חברת "פסטה ריקו" מגישה לרגל סוכות מתכון חגיגי ומיוחד:  

טורטליני ראגו עם אפונה ועגבניות 

חברת "פסטה ריקו", החברה הישראלית המתמחה בייצור פסטה טרייה בשיטה איטלקית מסורתית, מגישה לרגל חג הסוכות מתכון חגיגי ונפלא, של טורטליני :

ראגו עם אפונה, בצל סגול ועגבניות שרי. 

תבשיל טעים ומזין שמוכן בקלות ובמהירות, היכול לשמש כמנה עיקרית או כתוספת בארוחת החג. השימוש במנה בטורטליני ראגו מכסה אנטריקוט מסדרת הבשר המצוינת של "פסטה ריקו".



חג שמח!

מצרכים (לכ- 4 מנות):

1 חבילה טורטליני ראגו מכסה אנטריקוט של "פסטה ריקו"

1 כוס אפונה מופשרת

2 כוסות עגבניות שרי חצויות

3 שיני שום פרוסות

1 בצל סגול חתוך לרצועות

1 כוס מי בישול של הטורטליני

1 כפית מלח

1 כפית פלפל שחור גרוס

1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה דק

5 כפות שמן זית



 אופן ההכנה:

1.      מבשלים את הטורטליני על פי ההוראות שעל גבי האריזה ומסננים. 

שומרים כוס אחת ממי הבישול.

2.      במחבת רחבה שמים שמן זית ובצל סגול, מטגנים כ- 5 דקות ומוסיפים שום, 

חצאי עגבניות וכוס אפונה. מערבבים, מוסיפים תבלינים וכוס ממי הבישול ומביאים לרתיחה.

3.      מנמיכים את האש מוסיפים את הטורטליני ואת הפטרוזיליה.

4.      מערבבים בזהירות ומגישים חם.