יום שני, 26 ביולי 2021

אוסף סילביו פרלשטיין במוזיאון תל אביב - כדאי מאד לבקר במוזיאון

 

הוזמנו השבוע לפתיחה של התערוכה החדשה במוזיאון תל אביב ,שהיא אוסף מרתק של יצירות אמנות מדהימות בנוכחות בעל האוסף סילביו פרלשטיין.

כותרת התערוכה - היי! הידעת שהאמנות אינה קיימת... - לקוחה מתוך טקסט עבודתו של האמן הצרפתי בן, המתנוסס על יריעת הבד האדומה שמקבלת את פני הנכנסים למוזיאון. המילים מגלמות את רוח האוסף, שכן אם האמנות אינה קיימת, משתמע שכל אחד יכול להמציא אותה בעצמו. אמירה זו משחררת את הצופה מהפרשנות של בעלי הידע" ומאפשרת לחוות את היצירות באופן בלתי אמצעי. בה בעת, היא גם מציעה לצופה תרגיל מחשבתי. בכך בדיוק נעוץ כוחם של האוסף ושל התערוכה: פלירטוט עם "תולדות האמנות", שהוא משעשע וכבד ראש בעת ובעונה אחת.

אוסף סילביו פרלשטיין: מדאדא ועד היום , סילביו פרלשטיין בונה את האוסף שלו במהלך כל חייו. זהו אוסף אישי, המתחקה אחר האמנים ותנועות האמנות שבזכותם הייתה המאה העשרים לתקופה אוונגרדית וניסיונית, ורבות מהעבודות הכלולות בו היו לאיקוניות.

את התערוכה אצרו דויד רוזנברג (האוצר הקבוע של האוסף ב־25 השנים האחרונות) ונועה רוזנברג ממוזיאון תל אביב. היא כוללת כ־125 יצירות של אמנים כמו ברוס נאומן, ברברה קרוגר, מאן ריי, אדוארד רושה, ברנקוזי וקלוד קהאון.

פרלשטיין נולד בבלגיה וגדל בריו דה ז'ניירו, ברזיל, לאחר שמשפחתו נמלטה מאירופה עם עליית הנאצים לשלטון. בתום מלחמת העולם השנייה שבה המשפחה לאנטוורפן לכמה שנים, ומאז נודד פרלשטיין בין יבשות בעקבות

תשוקתו לאמנות. הוא מעיד על אוספן: "אולי הייתי פשוט בר מזל... מאז שנות השישים של המאה העשרים אני נע בין אירופה וארצות הברית, ומעולם לא הצבתי לאוסף גבולות וסייגים. הצילום של שנות העשרים והשלושים ריתק אותי בדיוק כמו המינימליזם והאמנות הקונצפטואלית, ואני אוסף דאדא וסוריאליזם באותה התלהבות ועניין כמו אמנות עכשווית. אני נמשך לעבודות מוזרות ולא קונפורמיסטיותשמאתגרות אותי, כאלה שלא ברור למה הן בכלל עבודות אמנות. גם עבודות עם הומור מדברות אליי. 

בברזיל יש לזה מילה: Esquisito. תטעו אם תחשבו שהמילה מתייחסת לאפיון אנין או ענוג; הכוונה היא דווקא למה שהוא מוזר, ביזרי או בלתי צפוי. צריך שיהיה איזה יטוויסט', תחושת הומור או לעג, משהו שמאתגר

את הציפיות שלנו, שמנער את ההנחות שלנו באשר למה שהאמנות צריכה או יכולה להיות".